Friday, July 27, 2012

Program Laluan Iqra’


Program  Laluan Iqra’ merupakan program rutin bagi Sekolah Menengah Kebangasaan Dato’ Mohd Taha. Kebaikan untuk menjalankan program ini adalah dapat menanam minat membaca dalam kalangan warga sekolah dan dapat membantu pelajar dalam akademik terutamanya dalam penulisan karangan. Untuk pengetahuan semua, program ini merupakan salah satu aktiviti yang dianjurkan oleh pihak pusat sumber sekolah.
Program ini dilaksanakan sepanjang sesi persekolahan pada setiap hari Isnin sebelum bermulanya perhimpunan rasmi sekolah iaitu pada jam 7.15 pagi hingga 7.30 pagi di tapak perhimpunan.


Program Laluan Iqra’ dikendalikan oleh seorang guru dan dibantu oleh dua orang pengawas pusat sumber sekolah yang ditetapkan bertugas pada minggu tersebut. Artikel yang bersesuaian dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris akan disediakan oleh guru yang bertugas sebagai bahan bacaan serta diedarkan pada jam 7.15pagi kepada semua pelajar dan guru.

Pelajar akan diberi masa selama 5 minit untuk membaca dan menghayati petikan yang didapati. Seterusnya, dua soalan akan dikemukan kepada pelajar menengah rendah dan dua soalan lagi disediakan untuk pelajar menengah atas untuk menjawab.

Hadiah akan diberi kepada pelajar yang berjaya menjawab soalan dengan jawapan yang tepat serta betul.

No comments:

Post a Comment