Saturday, March 17, 2012

PROGRAM GOTONG ROYONG 3K BERSAMA MASYARAKAT SETEMPAT



Pada 17 Mac 2012(Sabtu),Sekolah Menengah Kebangsaan Dato’ Mohd Taha  telah mengadakan aktiviti GOTONG ROYONG 3K BERSAMA MASYARAKAT SETEMPAT .progarm ini diadakan untuk membersihkan kawasan-kawasan sekitar sekolah dan juga mengeratkan perpaduan antara kaum dengan kaum lain.Program ini dilaksanakan oleh pengetua yang mulia ,iaitu Pengetua Heng Jee Soon.Program ini disertai oleh  rakan pelajar yang berhampiran di SMKDMT.Aktiviti ini dimulakan pada pukul lapan pagi sehingga pukul dua belas tengah hari.

Pada hari tersebut,kebanyakan pelajar telah sampai ke sekolah kerana berhampir dengan sekolah.Mereka telah membawa alatan untuk gotong-royong ,contohnya cangkul ,sabit dan sebagainya.Pekerja yang tedapat di SMKDMT juga menghadirkan dirinya untuk membantu pelajar bergotong-royong. Apabila pelajar sampai ke sekolah , mereka mengambil kedatangannya di tapak perhimpunan.Ibu bapa pelajar telah menghadirkan dirinya untuk bergotong-royong.

Pada pukul lapan tiga puluh,cikgu telah mengbahagikan kumpulan untuk bergotong royong di sekitar sekolah. Pagar-pagar sekolah dipenuhi dengan rumput rumpai. Tidak sama kira pelajar ,ibubapa,cikgu atau pekerja sekolah , mereka berusaha bersungguh –sungguh untuk membersihkan sekolah dengan memotong rumput rumpai yang terdapat di pagar atau di longkong. Mereka juga memotong pokok yang akan membahayakan pejalan.

Pada pukul dua belas tengah hari , semua ahli sekolah berlihat kepenatan ,mereka membeli makanan di kantin sekolah. Walaupun sudah kepenatan sepanjang hari ,tetapi aktiviti ini banyak berbaloi untuk sekolah. Selepas aktiviti berakhir, semua ahli sekolah balik ke rumah.

No comments:

Post a Comment